Oslo en Bergen

11 oktober 2017 - Sande kommune, Noorwegen

Oslo is geen hele mooie stad noch heeft het een oud centrum, maar ik vind het wel een fijne stad. De sfeer is goed en er zijn veel goede musea. Het hielp vast ook dat ik er was met mooi weer. In Noorwegen leer je al snel alles wat gratis is aangrijpen, dus toen op donderdag de National Gallery gratis was, zijn mijn hostelkamergenoten en ik die kant op gegaan. In de National Gallery hangt The Scream van Edvard Munch en veel andere mooie schilderijen. Verder heb ik het Vikingmuseum bezocht, waar ze drie opgegraven vikingschepen hebben staan, en het Noorse Volksmuseum, een openlucht museum met nagebouwde huizen uit verschillende tijden en streken in Noorwegen.

Ondanks de vele voorspellingen op regen heb ik prachtig weer gehad en kon ik fijn door de botanische tuin wandelen en het Vigeland beeldenpark bezoeken. Er staan talloze beelden van mensen in het Vigelandpark, allemaal van beeldhouwer Gustav Vigeland. Het zijn mooie, soms vreemde beelden, allemaal gefocust op verschillende menselijke emoties en de uiting daarvan zowel individueel als samen met anderen. Wellicht het vreemdst is de pilaar van menselijke lichamen die midden in het park staat.

Ik wist al dat Noorwegen een duur land was, maar toch is het soms even schrikken in de winkel. Gelukkig kan ik koken in het hostel, en dat scheelt een hoop kosten. Noren hebben ook een rare, vrijwel paranoïde, relatie met alcohol. Een glas wijn kost rond de 14 euro, en naar de prijs van cocktails durf ik niet eens te vragen. In de supermarkt mag je na 6 uur 's middags geen bier meer kopen. Voor wijn en andere dranken kan je sowieso niet in de supermarkt terecht, maar moet je naar de Vinmonopolet (in de volksmond liefkozend de Mono genoemd). Deze gaat uiteraard ook om 6 uur dicht.

Zaterdag ben ik met de trein via één van de mooiste treinroutes in Europa naar Bergen gegaan. De tocht gaat door de bergen en langs besneeuwde hoogplateaus en gletsjers, en is zeer zeker de moeite waard.

Bergen is de grootste stad van Noorwegen na Oslo en het is er zeker ook erg toeristisch (naar Noorse maatstaven). In tegenstelling tot Oslo, heeft het wel een oud centrum, met schattige houten huisjes in felle kleuren en nauwe steegjes er tussendoor. Ook worden er op de markt traditionele producten verkocht, zoals  walvis- en rendierworst. Verder is Bergen is zusterstad van Seatle, wat ik geleerd heb toen ik verbaast naar een totempaal stond te staren in een parkje. Ik was even bang dat ik op magische wijze toch weer in Canada terecht was gekomen.

Zondag was het weer nog steeds prachtig dus ben ik de Flojen opgehiked, samen met zo ongeveer de rest van Bergen. Je kan er ook met een kabelbaan heen, maar dat is natuurlijk valsspelen. Boven is er een trollenpark, meerdere waarschuwingen om de plaatselijke heks niet boos te maken en een minimeer om op de kanoën. 's Avonds ben ik naar de bioscoop gegaan en heb ik genoten van het zijn in een stad, want dit is waarschijnlijk de laatste keer in een paar maanden dat ik zoveel mensen zie.

Maandag ben ik met de bus naar de boerderij gegaan. De route is prachtig en de boerderij ligt ook mooi. Het gezin is aardig, de sfeer ontspannen en er zijn veel lieve paarden, maar meer over Hestegarden in de volgende blog.

1. Marjo Kortekaas:
    11 oktober 2017
    Leuk hoor! Ben best een beetje jaloers :-). Veel plezier op de boerderij!